We zijn er zo aan gewend. Rotterdam als belangrijkste zeehaven van de regio Rijnmond. Dat is echter niet altijd zo geweest.

Voor de aanleg van de Nieuwe Waterweg 150 jaar geleden waren plaatsen als Brielle, Dordrecht en Hellevoetsluis ook van groot belang voor de scheepvaart. Omstreeks 1750 zijn in het zeegat van Goeree binnenloodsen beschikbaar uit Hellevoetsluis. Zij zijn georganiseerd in een gilde, dat onder leiding staat van de schout van Hellevoetsluis. Dat gilde telt op dat moment 24 loodsen en 8 noodhulploodsen. De loodsen worden aangesteld door het college van Baljuw en Leenmannen van Voorne.

Bij het havenhoofd plaatst men een lantaarn om het binnenlopen in het donker te vergemakkelijken, tot de bouw van een echte vuurtoren in 1822. Als in 1795 de Bataafse Republiek uitgeroepen wordt, schaft men alle gildes af, dus ook het gilde van de loodsen. Het loodswezen wordt bij de Marine ondergebracht, net als de betonning, bebakening en verlichting. Dat zou tot 1 januari 1980 zo blijven.

Stoomloodsvaartuig nr.4 te Hellevoetsluis, begin 20e eeuw

Loodsboot 16te Hellevoetsluis, rond 1935. Foto Rappard Stadsmuseum Hellevoetsluis

Loodsteken Hellevoetsluis

Loodskantoor Oosthavenkade Hellevoetsluis: www.stadsmuseumhellevoetsluis.nl

Postkaart Jacob Quack waarop een loods aan boord klimt