Hoe komt de loods op tijd aan boord van het juiste schip? Welke voorbereiding gaat er vooraf aan een loodsreis en hoe hebben natuurverschijnselen bijvoorbeeld invloed op ons werk. Lees de verhalen op deze pagina en ontdek wat er achter de schermen komt kijken bij het uitvoeren van ons werk.

Meer verhalen zijn ook te vinden op onze ‘werken-bij-website’ en op onze socialmediakalen.

Meeluisteren op de brug

Wie communiceert er met wie tijdens de loodsreis? In deze video horen we de stuurvrouw, kapitein, bemanning, pilot Maas, de loods, VTS’ers (scheepvaart verkeersleiders), brugwachters en ‘roeiers’. 

Lees meer
Meeluisteren op de brug

De tijnaad

Waar het water van de rivier de zee ontmoet, dat is de tijnaad. Het is een hele scherpe lijn die zelfs op de radar te zien is. Aan de ene kant staat de stroom vanaf de rivier, aan de andere kant staat de stroom op zee (eb of vloed). Een loods is zich bij het ...

Lees meer
De tijnaad

Je stageschip beloodsen

Hoe mooi is het als je het schip mag beloodsen waar je als student stage liep. Het gebeurde registerloods Wouter Blom:

Lees meer
Je stageschip beloodsen

Kijk mee op de tender​

Kijk mee met de bemanning van een tender. Bij dag en nacht en door weer en wind brengen zij de loodsen veilig naar de te beloodsen schepen en halen ze hen weer op. Echt teamwork door de kapitein, stuurman, gezel en de betreffende loods.

Lees meer
Kijk mee op de tender​

Loods wordt afgehaald met jol

24 uur per dag, zeven dagen per week brengen en halen we loodsen naar en van inkomende en uitgaande zeeschepen. Hiervoor gebruiken we verschillende vaartuigen, de zogeheten beloodsingsmiddelen. Welke we inzetten hangt af van de grootte van het te beloodsen schip en de weersomstandigheden. Veiligheid en efficiëntie staan altijd voorop.

Lees meer
Loods wordt afgehaald met jol

Twee loodsen voor grote LNG-tanker​

1 of 2 loodsen aan boord? Over het algemeen gaat er 1 loods aan boord om de kapitein te adviseren en het schip veilig de haven in of uit te loodsen. Maar er zijn uitzonderingen.

Lees meer
Twee loodsen voor grote LNG-tanker​

Waarom we beloodsen aan lijzijde

Zie je het verschil tussen de hoogte van de golven aan de loefzijde en lijzijde van dit schip?

Lees meer
Waarom we beloodsen aan lijzijde

Meekijken met een student-registerloods

Een inkijkje in een aantal dagen uit het studiejaar van een loods in opleiding.

Lees meer over de opleiding tot loods op werkenbijhetloodswezen.nl

Lees meer
Meekijken met een student-registerloods

Renpaarden in Harlingen

De koel- en vriesschepen die aan het eind van het jaar de geoogste pootaardappelen uit Friesland en Groningen ophalen zijn bijzondere schepen. Gebouwd om snel te varen, maar – net als een renpaard – net …

Lees meer
Renpaarden in Harlingen

Bijzonder transport in de zeesluis

Drijvend zonnepark ‘Merganser SolarDuck’ werd afgebouwd in de Amsterdamse haven en moest toen het klaar was, door de zeesluis, naar zijn ligplaats op zee. Ondanks dat de sluis met haar 70 meter de grootste van de wereld is, was de breedte van het platform, ook 70 meter, best een uitdaging. Het Loodswezen werd daarom in het voortraject gevraagd mee te denken. Registerloods Michiel Bakker uit regio Amsterdam-IJmond vertelt hoe deze uitdagende klus is geklaard.

Lees meer
Bijzonder transport in de zeesluis

Les in sluis

Deze student vaart samen met een loods op de Stav Viking. Dit schip is 144 meter lang en 75 dm.

Lees meer
Les in sluis

Nautische schemering

De koel- en vriesschepen die aan het eind van het jaar de geoogste pootaardappelen uit Friesland en Groningen ophalen zijn bijzondere schepen. Gebouwd om snel te varen, maar – net als een renpaard – net …

Lees meer
Nautische schemering

Dolfijnen racen met swath

“Het was fantastisch!” Dat snappen we helemaal als we de beelden van swath-kapitein Robin Vogel zien.

Lees meer
Dolfijnen racen met swath