Drijvend zonnepark ‘Merganser SolarDuck’ werd afgebouwd in de Amsterdamse haven en moest toen het klaar was, door de zeesluis, naar zijn ligplaats op zee. Ondanks dat de sluis met haar 70 meter de grootste van de wereld is, was de breedte van het platform, ook 70 meter, best een uitdaging. Het Loodswezen werd daarom in het voortraject gevraagd mee te denken. Registerloods Michiel Bakker uit regio Amsterdam-IJmond vertelt hoe deze uitdagende klus is geklaard.

Kennis delen en samenwerken

“De breedte van het platform is bijzonder, zeker, maar het feit dat het platform totaal niet op een schip lijkt gaf ook de nodige uitdagingen”, vertelt Michiel. “Op de waterlijn is het platform 65 meter breed, de bovenkant is 70 meter breed maar steekt uit dus dat gaf geen problemen. Uiteraard hebben we wel de hekken op de muur van de sluis weg moeten halen. Voorafgaand aan het transport hebben we met Port of Amsterdam, Rijkswaterstaat, de vletterlieden en sleepdienst regelmatig overleg gehad. Hoe ‘gedraagt’ het platform zich bijvoorbeeld achter de sleepboot? Het geheel bestaat uit drie losse platformen die met cilinders aan elkaar zitten en onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Het platform kan in de sluis ook niet vastgelegd worden, dus bedachten we dat de vletterlieden het platform tegen de sluismuur zouden drukken. Ook zorgden we voor een noodligplaats in de buitenhaven.”

Door de sluis

“Het is juni 2024 en rustig weer”, gaat Michiel verder, “als we vroeg in de ochtend vertrekken vanuit de Amerikahaven. Met maximaal 3 knopen is het zo’n 2,5 uur varen tot de sluis. Ik begeleid het proces vanaf de voorsleepboot, want op het platform zelf kun je niet komen. Vanaf de muren houden twee collega-loodsen de boel in de gaten. We gaan rustig en volgens plan de sluis door. Voor het Loodswezen zit de klus erop als we de zee bereiken, de rest van het team vaart nog zo’n 6 of 7 uur door om het platform voor de kust van Scheveningen te verankeren. Het platform blijft daar anderhalf jaar liggen als test. Kan het de hoge golven, sterke wind en corrosieve omgeving weerstaan? Zo ja, dan komen we deze jongens waarschijnlijk vaker tegen in de sluis.”