Hoe komt de loods op tijd aan boord van het juiste schip? Welke voorbereiding gaat er vooraf aan een loodsreis en hoe hebben natuurverschijnselen bijvoorbeeld invloed op ons werk. Lees de verhalen op deze pagina en ontdek wat er achter de schermen komt kijken bij het uitvoeren van ons werk.

Meer verhalen zijn ook te vinden op onze ‘werken-bij-website’ en op onze socialmediakalen.

Bijzonder transport in de zeesluis

Drijvend zonnepark ‘Merganser SolarDuck’ werd afgebouwd in de Amsterdamse haven en moest toen het klaar was, door de zeesluis, naar zijn ligplaats op zee. Ondanks dat de sluis met haar 70 meter de grootste van de wereld is, was de breedte van het platform, ook 70 meter, best een uitdaging. Het Loodswezen werd daarom in het voortraject gevraagd mee te denken. Registerloods Michiel Bakker uit regio Amsterdam-IJmond vertelt hoe deze uitdagende klus is geklaard.

Kijk mee op de tender​

Kijk mee met de bemanning van een tender. Bij dag en nacht en door weer en wind brengen zij de loodsen veilig naar de te beloodsen schepen en halen ze hen weer op. Echt teamwork door de kapitein, stuurman, gezel en de betreffende loods.

Loods wordt afgehaald met jol

24 uur per dag, zeven dagen per week brengen en halen we loodsen naar en van inkomende en uitgaande zeeschepen. Hiervoor gebruiken we verschillende vaartuigen, de zogeheten beloodsingsmiddelen. Welke we inzetten hangt af van de grootte van het te beloodsen schip en de weersomstandigheden. Veiligheid en efficiëntie staan altijd voorop.