Nederlands Loodswezen haalt en brengt registerloodsen 24 uur per dag, 7 dagen per week van en naar zeeschepen. Om dit te doen gebruiken we verschillende vaartuigen, de zogeheten beloodsingsmiddelen. De keuze van beloodsingsmiddelen hangt af van de grootte van het te beloodsen schip en de weersomstandigheden. Veiligheid en efficiëntie staan hierbij voorop.

Verduurzaming vloot

Het Loodswezen heeft ambitieuze doelstellingen om energiegebruik en gerelateerde CO₂-emissies structureel te verlagen. Daarom leggen we veel nadruk op het verduurzamen van onze vloot. Zo leveren alle nieuwe schepen die voor het Loodswezen worden ontworpen en gebouwd een bijdrage aan het terugdringen van onze CO₂-emissies. Denk aan een andere (boeg)vorm, ‘groenere’ apparatuur, het gebruik van walstroom en door biobrandstof te gebruiken in plaats van diesel. Ook het bouwproces van nieuwe schepen wordt steeds duurzamer, door onder andere het gebruik van duurzame energie of door recycling van materialen en het verlagen van de uitstoot. Op deze wijze leveren we een bijdrage aan een duurzame toekomst van de scheepvaart in Nederland.

Tender

Tenders zijn wendbare vaartuigen die we inzetten voor het vervoeren van de loodsen van en naar de te beloodsen schepen. We beschikken over twee soorten tenders:

Loodsvaartuigen

De loodsvaartuigen zijn gestationeerd voor de kust op een zogenaamde ‘kruispost’ (beloodsingsgebied) op zee. Registerloodsen voor inkomende en uitgaande scheepvaart worden met een jol of tender vanaf een loodsvaartuig naar de zeeschepen gebracht of afgehaald.

Jollen

Jollen zijn wat kleinere schepen waarmee loodsen naar of van het zeeschip worden vervoerd. De jollen hangen aan bakboord en stuurboord van het loodsvaartuig en worden te water gelaten op het moment dat een loods vervoerd moet worden.

Swaths

Swaths zijn tweerompige vaartuigen en hebben, net als een catamaran, een stabiele ligging. Daarom kan een swath in bijna alle weersomstandigheden een loods aan boord zetten of afhalen van een zeeschip. Zelfs tot een golfhoogte van zo’n 3,5 meter.

Helikopter

Soms worden loodsen niet over het water maar per helikopter naar een schip gebracht. Dit gebeurt bij zeer slechte weersomstandigheden én bij schepen met bijvoorbeeld marginale diepgang of een bijzondere lading.